söndag 18 oktober 2009

Folkets Park i Uddevalla bortom räddning.

Har lite svårt att förstå protesterna mot att parken försvinner. Visst kan man vara nostalgisk, men det tjänar ingen pengar på. Parken går inte att driva, gick inte att driva och det är vårt eget fel. Jag slutade dansa där på 80-talet. När var Ni där senast? Inte kräver vi av andra att driva verksamheter av nostalgiska skäl.
Jag tycker det är synd på området. Ändå har jag inte tagit en promenad där på minst 10 år. Har du? Parken har varit bortom räddning för renovering länge och idag fick jag belägg för att det inte ens går. Jag gick en promenad i nostalgins spår. När man hänvisar till lekplatsen blir jag smått road. När var någon där...egentligen?



Det som ser ut som en hög bräder är rutchkanan...
Inte ens katterna använder sandlådan. Promenaden känns närmast farlig. Inte ens avspärrningarna håller med åren.... De till utedansbanan satt på plats. Behövdes säkert, men så tydliga skador fick mig att avstå från att gå in. Det är helt ruttet.

Om någon börjat protesteraför 10 år sedan kanske. Men inte nu. Folkets Park i Uddevalla är bortom räddning. Bilderna är ett axplock, jag gjorde ett
Album för dig som inte varit där på länge.


9 kommentarer:

Annaa M sa...

Håller fullständigt med dig, det här var vad jag såg förra gången jag tittade förbi också. Och så talas det om en underbar oas att promenera omkring i! Insatserna borde nog inte gjorts för tio utan 20 år sedan och då i kombination med ett helt förnyelsepaket.

Det enda som jag tycker är riktigt synd är som jag sagt förr att det bara planeras bostadsrätter samt att man inte river de gamla skolbarackerna samtidigt. De ansågs undermåliga när jag gick i skolan där på 60-talet!

Anonym sa...

Personligen har jag ingen direkt relation till FP men jag säger ungefär som du och de flesta andra: Det var synd men nu måste vi blicka framåt.

Dock helt vansinnigt att det bara ska byggas bostadsrätter. Helst hade jag sett enbart hyresrätter och en rejäl satsning för att minska segregationen i Uddevalla. Det minsta man kan hoppas på är att socialnämndens remisyttrande följs, men det är väl tveksamt det med...

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, Just den underbara oasen och tron på lekplatsen tycker jag är snudd på löjlig, en gång kasnke, men att hänvisa till det nu. Säkert har du rätt med att det borde gjorts något för 20 år sedan. Protsterna mot förfallet kunde åtminstone komit för 10 år sedan.
Jag vet inte vilka baracker det är du menar. Lekplast ligger på Packhusgatan, en stor rätt fin, men ganska tom...

Campkent, välkommen hit, Bäst är säkert att blicka framåt. Kan hålla med om att det är olyckligt med bara bostadsrätter, vet inte hur bostadsmarknaden ser ut idag, är det brist på hyresrätter? Eller är det "bara" kö till "bra" område?? Isåfall är ju de ett särskilt problem.
Jag tycker kommunen sitter med trumf på hand eftersom cirkusplanen är vår. För att upplåta denska vi naturligtvis har vissa garantier...
t.ex. att byggföretaget ombesörjer flyttning av minigolfbanan, att strukturen i området behålls o sv. om man kan få in viss andel hyresrätter där vore det kasnke en idé också. Nu är det ju inte jag som förhandlöar men jag hoppas den som gör det, tänkt på det här.

Anna, Fair and True sa...

Tråkigt, men som sagt, time to move on

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, precis.

Anonym sa...

Så synd att det fått förfalla så! Det är ingen som brytt sig! Trist!
Ulla ;(

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, ja trist är precis vad det är!

Annaa M sa...

Jag menar min gamla skola, det som var praktiska realskolan under många år och som numera tydligen är daghem, längs Göteborgsvägen, efter Cirkusplatsen från stan räknat. Nu påstår min syster att de där husen är i gott skick, de har kostats på en hel del och fungerar bra som dagislokaler, så jag kanske får ge mig. Kanske var det just som realskola, det saknades i stort sett allt som behövs i en skola inklusive vettiga personalrum, den inte höll måttet.

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, aha, håller nog med din syster, där har gjorts massor. Ska dit nästa vecka, i ena flygeln håller handikapprörelsen till. FÅr väl se det som ett studiebesök:-)
Nu snackas det ju om att Söderskolan ska läggas ned så då blir det väl mer mark till Ncc att bygga hus på...